donderdag 8 januari 2015

## Medailllon klaar - Boshoven - ##

Het was een werkje wat in opperste concentratie uitgevoerd werd. Maar dan heb je ook wat. Mijn medaillon is klaar! Ik heb gekozen voor de tekst; Boshoven. Ben nu al heel erg tevreden.




Rijthoven - Tussen de beken de Run en de Keersop lig ons dorpje Rijthoven, tegenwoordig Riethoven genoemd. Een riet of rijt was geen eigennaam maar betekende gewoon beek.

Rijthoven betekende hoven (boerderijtjes) aan de Rijt. De Rijt stroomt vanaf Bergeijk door de Rijtjes, (beemden langs de Rijt) ten zuiden van Riethoven naar de Keersop en mondt ongeveer een kilometer van het gehucht Keersop in de voormelde beek uit en deze mondt weer enkele kilometers verder uit in de Dommel.

De Rijt is nooit een brede beek geweest. De grootste breedte van het beekdal bedraagt ongeveer 5 tot 6 meter.

De gehuchten Boshoven, Voort, Eind, Heiereind en Keersop liggen an de oevers van de Rijt op de grens van nat en droog. Op het natte gedeelte werd het vee gehoed, op het droge gedeelte de akkers voor de teelt van granen en peulvruchten. Om deze gehuchten heen lagen de wouden (het bos).

Bron: http://www.kboriethoven.nl



1 opmerking:

Natalie zei

Mooi begin van de randjes voor 2015! En wat leuk om over Riethoven te lezen. Voor mij was het gewoon een plaatsnaam die ik iedere werkdag zag op mijn weg van Lommel naar Geldrop, nu heeft het toch iets meer betekenis. Mooie tekening ook! Je blog gevonden via de FB-pagina, ik ga je zeker volgen.

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##