vrijdag 14 september 2007

Stiekum



Kinderen zijn goedgelovig. J. heeft geleerd hoe dat hij veilig met internet om moet gaan. Dit leert hij op school en thuis. Ik controleer wat ze doen en wat ze prijsgeven op internet. Wat voor spellen ze spelen. Maar toch is het dan moeilijk als er een mailtje binnenvalt in je postvak, waarin wordt verteld dat iemand voor je vrienden kan zoeken. Vooral als je altijd heel graag vrienden wilt hebben, maar dat dat in de praktijk moelijk voor je is. Dus geef je toch je gegevens. Ook die van de bank. En zo werden er verschillende bedragen bij hem afgeboekt. Dertig of veertig euro. Fors vind ik dat. Toch maar weer voor hem in de bres gesprongen. De bank gebeld en het tegennummer laten blokkeren. Gelukkig was de bank zo aardig om het laatst afgeboekte bedrag terug te storten. Misschien weer iets geleerd. Ik hoop het.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Arme J.
Moeilijk is dat.
Aan de ene kant wil je kinderen leren de wereld te vertrouwen, en aan de andere kant moet je ze waarschuwen tegen een wereld die op je geld uit is en geen genade kent.
Een moeder van een leerling zei eens:
"Ik durf niet naar buiten, want ik weet hier niet wie de goede mensen zijn." Dat vind ik het allerergste aan zulke dingen: het vertrouwen in de wereld kan opraken. Wie kun je eigenlijk wel vertrouwen?

Misschien zijn de middeleeuwse criteria het beste: vertrouw iemand die je kent, waarvan je de familie en het huisadres kent. Vertrouw verder alleen iemand op zijn/haar daden. Geen daden gezien? Geen vertrouwen.
En verder kun je met iedereen vrienden zijn, zonder ze jouw gegevens te geven.
groetjes,
elke

Anoniem zei

Het is wat Elke zegt. Niet alleen voor kinderen zijn dit lastige dingen. Iedereen krijgt wel eens met oneerlijkheid te maken. En nee, daar word je geen blijer mens van. Daarom ben ik altijd extra blij met de constatering dat er gelukkig ook nog mensen zijn die je blind kunt vertrouwen.

Anoniem zei

Vervelend toch, dit soort dingen. En zo zonde van het geld. En natuurlijk spring je dan voor hem in de bres, dat zou ik ook gedaan hebben. En je kunt toch sowieso binnen 30 dagen je geld laten storneren?

Esther van Lange zei

@Esther: storneren? Nog nooit van gehoord. Opgezocht in het woordenboek. Daar staat:"een fout verbeteren door terugboeking". Weer iets geleerd. Bedankt.

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##