woensdag 2 mei 2007

Adviesgesprek Herlaarhof

S. heeft al zijn testen op Herlaarhof doorlopen. Wij zijn klaar met al onze gesprekken. Vandaag was de dag van het adviesgesprek. Een gesprek waarin je te horen krijgt wat er aan de hand is met je kind. Ik was erg benieuwd. Gisteren zei ik nog tegen J.:""Er is meer aan de hand dan wij denken." S. heeft een leerstoornis. Dit ligt niet alleen op het gebied van lezen, dan was het een leesstoornis, ook op het gebied van rekenen. Heeft hij dan dyslexie? Zie het als de overtreffende trap van dyslexie. Boem! Ik wist het, maar nu weet ik het zeker. Het is weer even een tik die uitgedeeld wordt. Hoe ga je ermee om? Wat moeten we doen? "Benader hem net zoals je een autist benaderd." Duidelijk zijn met aanspreken. Heeft hij je wel gehoord? Afchecken door terug te vragen, zodat hij de instructie na verteld. Korte instructies. Een opdracht, niet meerdere tegelijk. Verhalen maken met korte zinnen. Duidelijke taal spreken. Niet te moeilijk. Veel uitleggen. Verwacht niet meteen reactie, geef hem tijd. Allemaal dingen die we weten. En allemaal dingen die ik al doe. We wachten de schriftelijke versie af en dan gaan we met de school om de tafel zitten. Om voor het komend schooljaar een goed handelingsplan voor S. te maken. Ook de aanvraag van de rugzak moet nu geen probleem meer zijn. Maar toch het is even flink balen!

Lees ook:drukke start, morgen,

1 opmerking:

Anoniem zei

Dus toch een complex probleem!! Heel veel succes met het opstellen van een begeleidingsplan. Mocht je nog hulp nodig hebben......
Sterkte!