donderdag 26 april 2007

Dierendagboek (18)

De zwaluwen zijn weer terug van weggeweest. Het zijn boerenzwaluwen. Ze vliegen net boven het water van de vijver. Met hun bek scheppen ze water. Zo drinken ze. Ze bouwen hun nest van vochtige aarde, of ze het water daar voor gebruiken weet ik niet. Ik kijk graag naar hun vliegcapriolen.

De
winterkoning heeft haar nest gebouwd in de hedera achter ons huis. Je ziet ze er iedere keer in en uit vliegen.

Ook de
staartmeesjes zie ik de laatste tijd regelmatig. Ze zijn altijd met een groepje bij elkaar. Ze kwetteren van jewelste. Vandaag waren ze insecten aan het vangen bij het riet. Ze hingen op hun kop aan de dakrand.

S'avonds moet je niet schrikken als je ineens een zwaar gebrom rond je hoofd hoort. En als er dan ineens iets land op je haar. Grote kans dat het een meikever is. Door het warme weer komen ze s'avonds als het wat koeler wordt uit de grond gekropen. Ze maken een zwaar geluid. Toen ik ze voor het eerst zag vond ik ze groot en eng. Als je ze op je hand zet blijven ze lang zitten. Het zijn leuke vriendjes voor de kinderen. Ze zien er, na een korte observatie, best vriendelijk uit met die sprietjes aan hun kop.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi weer he.

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##