dinsdag 24 april 2007

Puppy training








Ik ben begonnen met de puppytraining bij hondenschool Dog Attitude met Obbe. Obbe is nu elf weken oud. Zij geven clickertraining. De basis is: een click is voer, einde oefening. Je maakt gebruik van een clickapparaatje. Positief handelen belonen. Negatief handelen negeren. Doet de hond iets wat jij niet wil, zoals springen of bijten. Verander in een lantaarnpaal. Niet reageren en niet kijken. Totaal negeren. Ik train ongeveer drie keer per dag een kort moment. Vijf minuten tot een kwartier. De eerste oefening is een aandachtsoefening. Zijn naam noemen op allerlei intonaties en clicken zodra Obbe me aankijkt, dan belonen met een klein brokje. De andere oefening is het lopen aan de lijn. Lopen met obbe aan de lijn als de lijn slap blijft belonen met een click en een klein brokje. Maakt Obbe zelf oogcontact belonen met een click en een klein brokje. Spant ze de lijn of trekt ze, stil gaan staan en negeren. Zodra ze weer oogcontact maakt belonen met een click en een brokje. Ik moet zeggen dat het erg snel werkt. Vandaag ook het negeren gebruikt met springen. Dit werd eerst erger omdat ze het niet leuk vond dat ik niks deed. Het hield vrij snel op. Bijten negeren vind ik moeilijker. Doordat ze nog moet wisselen wil ze juist bijten in alles, net als kleine kinderen. Dit verzacht de pijn en is gewoon een lekker gevoel. Maar ik ben al heel tevreden. Ze plast en poept buiten. Als ze binnen plast is het mijn eigen schuld, want dan heb ik niet op de tijd gelet. En wachten dat kan een pup niet. Ze heeft tot nu toe nog niets kapot gebeten. Ja, ze beet Pickachu iets te hard in haar poot bij het stoeien. Waardoor Picka even wat mank liep.

Geen opmerkingen:

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##