maandag 24 april 2006

Dierendagboek (1)

Afgelopen weekend waren ze er weer. De reeën. Met z'n drieën stonden ze rustig te grazen in het veld. Het zien van een ree maakt mijn dag altijd helemaal goed. Ik heb er ook een sport van gemaakt om ze te spotten. Ik onthoud de plaatsen waar ik ze zie. Hier in de buurt zijn toch zeker wel drie plaatsen waar ze nu regelmatig te zien zijn. Als we onderweg zijn met de auto is het altijd leuk om te tellen. Op de terugreis van vakantie vanuit Frankrijk, hebben we er eens achttien geteld.

Deze week hoorde ik de fazant weer roepen. Hij zit graag op een uitkijkpost. s'morgens is hij daarom regelmatig te vinden op de composthoop in het bos. Enige weken geleden liep ik met de honden door het bos. En daar liep een fazantenpaar. Maar snel rechtsomkeer gemaakt. De honden hadden niets in de gaten.

Als de poes niet komt eten liggen er ergens kittens. De poes is al drie dagen niet op komen dagen. Dus er ligt ergens een nestje jongen katten.

Vanmorgen hoorde ik de specht in het bos. Hij zat te tikken tegen een boom. Hij zit wel eens in de tuin. Zodra hij opschrikt vliegt hij met veel kabaal al springend weg. Het is een bonte_specht. De groene_specht leeft hier ook. Zijn favoriete plek is een veldje aan het begin van de straat. Daar zit hij nog al eens op de grond.


In onze vijver leven een heleboel vissen. Zelf hebben we er maar vier uitgezet. Goudwindes. De vijver ligt er nu al drie jaar. En sinds de vissen uitgezet zijn hebben we ze niet meer gezien. Tot gisteren. J. is een natuurlijk vijverfilter aan het maken. Dus moest de vijver bijgevuld worden met water. Hierdoor onstond er stroming. Daar houden vissen van. Dus al de vissen in de vijver, gingen in de stroming zwemmen. Een school van achttien stuks; en in de diepte eronder, vier grote goudwindes. Van dertig centimeter lang. Die andere vissen hebben wij nooit uitgezet. Ze zijn zwart van kleur en sommige zijn nu oranje aan het kleuren. Dus je zou zeggen dat het een soort goudvis is. Ze zijn tien à twaalf centimeter. Nu weten we de reden waarom de reiger onze vijver zo graag een bezoek brengt. Er zit genoeg vis in voor een lekker maaltje.


Geen opmerkingen:

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##