donderdag 1 juni 2006

Einde duikavontuur

Vandaag voor de derde keer deze week naar het ziekenhuis geweest. Afgelopen maandag een huidallergietest gehad. Ze plakken een reep met cijfers op allebei je onderarmen. Naast die cijfers doen ze een druppeltje vloeistof. Om en om links en rechts van de cijferstrip. De cijfers staan voor het soort vloeistof. Pollen, onkruid, berken, huisstofmijt, poes, hond, konijn enz. Op de ene arm elf druppeltjes en op de andere arm tien. Dan prikken ze boven op iedere druppeltje door je arm heen met een scherp mesje. Zodat de vloeistof door je huid opgenomen kan worden. Ze deppen de overige vloeistof af. Even een paar minuten wachten en dan zie je de allergische reakties opkomen. Nou mijn ene arm sloeg helemaal uit. Die van pollen en onkruid en berk en huisstofmijt, een beetje poes. Dus geen wonder dat ik hooikoorts heb. S'morgens leken het nog muggenbulten. S'middags was het een plakkaat. En s'avonds had ik een hele stijve onderarm. Dag daarop heel de dag pijnlijke onderarm gehad. Gisteren had ik een raar gevoel in mijn duim. Nu is het pas echt weg.

Dan te bedenken dat ik met een tuinman ben getrouwd en een van mijn hobby is in de tuin werken.

En vandaag moest ik terug voor de histaminetest. Ademhaling test waarbij de ingeademde lucht vermengd wordt met histamine. Deze stof kan een allergisch reaktie op de luchtwegen geven.
Dit herhaal je in stapjes van zes keer. Na vier keer kreeg ik het benauwd. Dan krijg je een puffer om je luchtwegen weer open te maken. Voor de uitslag meteen naar de longarts. En je raad het al, een negatief duikadvies. En de boodschap dat ik lichte asma heb. Of ik volgend jaar toch maar op controle wilde komen. Chips!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jammer zeg, van dat duiken. Maar ja, nu weet je wel precies waar je allergisch voor bent.

Anoniem zei

Hoi Esther,
Ik las de waslijst met al je allergieën en dacht meteen (met de kittens in gedachten): gelukkig maar "een beetje poes".
Da's erg, als je allergisch bent voor de leuke dingen.

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##