donderdag 19 oktober 2006

Ingezonden brief voor de krant.

Ik heb zojuist een brief geschreven naar de krant omdat ik boos ben.

In het Eindhovens Dagblad van donderdag 19 oktober staat het volgende bericht:

RIETHOVEN – Een motorrijder (58) uit Son heeft gistermiddag zijn been gebroken bij een botsing in Riethoven. Op de kruising Broekhovenseweg – Wilgerijs kreeg hij geen voorrang van een automobilist uit Riethoven (44). De Riethovenaar was vermoedelijk onder invloed van alcohol.

Normaal lees ik deze berichtjes en denk ik:”weer zo’n ongeluk.” Nu werd ik kwaad, en kwam meteen de gedachte in mij op om ons abonnement op te zeggen. Deze automobilist uit Riethoven is eigenaaar van een bedrijf en was op weg met jeep met aanhanger om zijn werk uit te voeren. Ik word zo boos, omdat er gesuggereerd word dat deze man drank op had. Bij ieder ongeluk word er door de politie een blaastest afgenomen. Zo is de gang van zaken. Is het een manier om een krantenartikel smeuiig te maken. Is het verzonnen, waar komt deze informatie überhaupt vandaan? Zo’n klein artikel en dan al zo overtrokken. Hoe zit het met de rest wat in de krant staat?

Esther van Lange.
(echtgenote van de automobilist uit Riethoven)

naschrift:
Ik kreeg van vitamientje een reaktie. Hij vertelde me dat de krant deze berichtgeving klakkeloos overnam uit de persberichten van de politie zelf.

3 opmerkingen:

Esther van Lange zei

Dit is de reaktie die ik geplaatst heb op de politie website:

Dit bericht stond de dag daarop in de krant.

Wij zijn daar erg boos over. We willen even weten waar het "vermoedelijk onder invloed" uit opgemaakt wordt.

Mijn man heeft een blaastest gedaan.
Daar kwam een "p"uit. Van "prima", zei de politieagent ter plekke. Er was totaal geen sprake van drank.
Mijn man heeft al 25 jaar een goedlopend bedrijf. Wij wonen in een kleine gemeenschap. Wij vinden dat dit bericht ons in een kwaad daglicht stelt.


Wij willen vragen om rectificatie van dit bericht, is dat mogelijk?



Ben benieuw wat hun reaktie is.

Esther van Lange zei

Maandag 22 oktober.

Vandaag zelf de politie maar gebeld. De telefoniste mevr. Verstappen was onvriendelijk. Ze zou een notitie maken voor de agent die dit afgehandeld had, of die mij terug wilde bellen. Ik wacht af.

Binnen een uur had ik zowaar een reaktie op mijn mail van de politie:

Geachte mevrouw van Lange,

Wij hebben uw mail ontvangen en doorgezonden aan de afdeling die daar over gaat.
De betreffende afdeling zal op basis van de inhoud van uw bericht contact met u opnemen.

Met vriendelijke groet,
Politie Brabant Zuid-Oost.


afd.RCIC, balie
I. van den Oetelaar

Esther van Lange zei

De agent heeft gebeld. Hij was erg vriendelijk en had begrip voor mijn beklag. Hij vertelde dat hij hieraan niets kon doen. De persvoorlichter maakt zelf het verhaal naar de pers, zo zei hij.
Die afdeling mocht ik bellen.

Enige tijd later kreeg ik een mail hierin stond het volgende:

Geachte mevrouw van Lange,

Ik heb vandaag uw mail ontvangen. U heeft gelijk, er was geen sprake van rijden onder invloed door uw man. Het is mij nog niet duidelijk hoe deze fout heeft kunnen ontstaan, de collega die het bericht heeft gemaakt heb ik nog niet kunnen spreken. We bieden u onze excuses aan voor deze misser, die voor u vervelende gevolgen heeft. We hebben vandaag al wel een rectificatiebericht naar de media gestuurd. Je kunt dit lezen op onze website www.politie.nl/brabant-zuid-oost/ Onder regionieuws ziet u het 1e persbericht van maandag 23 oktober 2006. In dit persbericht is het bericht opgenomen.
Wij hebben er helaas geen zeggenschap over het feit dat de media het bericht opnemen.

Wij zullen proberen dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen.

Mochten er nog vragen zijn dan kunt u contact opnemen met Tini Gilsing, 040 2332650.

met vriendelijke groeten,
Tini Gilsing, mediadesk.


Nu is er bij de persberichten te lezen:

Riethoven: Automobilist bleek niet onder invloed

De 44-jarige automobilist uit Riethoven, die woensdag 18 oktober betrokken was bij een aanrijding met een 58-jarige motorrijder uit Son, bleek niet gedronken te hebben. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de kruising Broekhovenseweg – Wilgerijs, Een blaastest wees dit uit. (zie 3e persbericht van 18 oktober jl.)


De krant heeft een mail ontvangen van mij, want nu verwacht ik natuurlijk ook van hun dat ze dit gaan plaatsen.

Ik ben benieuwd.

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##